موسیقی راک در ایران : قسمت دوم «صخره نوردان» با موضوع نخستین تولیدات منتشر شد

موسیقی راک در ایران و برنامه صخره نوردان . مروری بر فراز و نشیب‌های موسیقی آلترناتیو ایران است .

هفته گذشته ، قسمت اول  با موضوع «اولین برخورد و تجربه شنیدن موسیقی راک» پخش شد.

در قسمت دوم با نام «اولین تولیدات» به بررسی نخستین تجربه‌ ی تولید موسیقی راک پرداخته شده .

لازم به ذکر است فرشاد رمضانی به سوال مورد نظر پاسخ نداده و در این قسمت حضور ندارد . مسعود فیاض زاده، نیما رمضان، اردوان انزابی پور، امیر بهاری، حمید منبتی، شهریار مسرور، همایون مجدزاده، شهیار کبیری، شهرام شعرباف، بابک ریاحی‌پور و صنم پاشا در این آیتم حاضر هستند.

می‌توانید این برنامه را سایت و صفحه یوتیوب موسیقی ما ببینید.

برای مشاهده کامل ویدیو کلیک کنید.

موسیقی راک در ایران : قسمت سوم «صخره نوردان»

در قسمت سوم از برنامه «صخره نوردان» از مهمانان دو سوال پرسیده شده:

  • اولین کنسرتی که به عنوان مخاطب حضور داشتند چه بوده و چه خاطره‌ای از آن دارند.
    • اولین باری که خودشان روی صحنه رفتند مربوط به چه زمانی است و با چه گروهی؟ این قسمت آخرین بخش از ثبت و ضبط بخشی از تاریخ شفاهی موسیقی راک و آلترناتیو است . از قسمت بعدی وارد بحث‌های جدی‌تر خواهیم شد. یکی از مهمترین کنسرت‌های موسیقی راک در ایران که به نوعی آغازی برای این جریان محسوب می‌شود کنسرت‌های کاوه یغمایی در فرهنگسرای بهمن است که در دهه هفتاد برگزار شد. در این کنسرت بابک ریاحی‌پور به عنوان نوازنده اولین بار روی صحنه می‌رود . البته برخی دیگر از مهمانان صخره نوردان مانند صنم پاشا، حمید منبتی و نیما رمضان به عنوان مخاطب در کنسرت‌های یغمایی حضور داشتند.
    • کاوه یغمایی بعدتر کنسرت آلبوم مترسک را در سالن میلاد نمایشگاه برگزار کرد و فرشاد رمضانی هم به عنوان نوازنده کنار او بود.
      • این کنسرت هم از کنسرت‌های خاطره انگیز و مهم جریان راک در ایران است. البته کاوه چند سال بعد به خاطر کارش از ایران رفت و آلبوم سکوت سرد را منتشر کرد.

موسیقی راک در ایران : قسمت چهارم «صخره نوردان»

. در قسمت چهارم دو سوال اساسی از حاضران پرسیدیم: آیا امروز ترکیب کلام فارسی و موسیقی راک نسبت به گذشته پخته‌تر شده است؟ و اینکه آیا با استفاده از اشعار کلاسیک فارسی در موسیقی راک موافق هستند؟. شاید پاسخ‌ها به این دو سوال نشان می‌دهد یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان و مشکلات تولید موسیقی همین تلفیق کلام فارسی با موسیقی راک است. موسیقی راک ایران هنوز در این زمینه به پختگی نرسیده است و حتی برخی از کارشناسان اعتقاد دارند تجربیاتی که اوایل دهه هشتاد و اواخر هفتاد اتفاق افتاده پخته‌تر و پیشروتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×