صداسازی چیست؟

صداسازی در خوانندگی

صداسازی چیست ؟ امروز می خواهم به صورت مختصر به تعدادی از سوالاتی که درباره ی صداسازی پرسیدید ، پاسخ دهم .

  1. اینکه صداسازی چیست ؟
  2. چه تاثیری بر خوانندگی دارد ؟
  3. آیا سبک در صداسازی مهم است یا خیر؟

به طور کلی صداسازی یعنی شناخت و پرورش اندام های آوازی  و به کارگیری صحیح آن ها جهت زیباتر و راحت تر خواندن .به زبان ساده تر، به این مساله اشاره د ارد که چطور بتوانیم از اندام های صوتی بدنمان بطور صحیح استفاده کنیم و چطور این امکانات میتوانند همزمان با توسعه ی آگاهیمان گسترش یابند.

صداسازی در کلاس های وکال سه وظیفه ی عمده دارد .
  • وظیفه ی اول آن تقویت اندام های آوازی است .

یک نوازنده برای بالا بردن توانایی های اجرایی اش تمارین منظم انگشت گذاری انجام می دهد تا تنش و انقباض را از بدنش کم کند و صحیح تر بنوازد . یک خواننده با تمارین صداسازی این کار را انجام می دهد . پس صداسازی یعنی علمی که دانش شما را نسبت به بدنتان بعنوان یک ساز افزایش می دهد و در درجه دوم ایجاد رنگ صدای مناسب با توجه به رجیسترهای آوازی .همانطور که یک نوازنده برای بالا بردن توانایی اجرایش می کوشد تا استفاده از دستانش را برای جلوگیری از هرگونه تنش و انقباضی از روی انگشتانش کشف کند؛

یک خواننده نیز در جهت افزایش کنترل و رهایی صدای خودکوشش می کند.

باید در نظر داشته باشیم زمانی که نوازنده ای مبتدی سازی را  در دست می گیرد، آن ساز از قبل برای تولید صدای مناسب و خوشرنگ طراحی شده . در خوانندگی این طور نیست . یک خواننده برای پرورش ساز حنجره و اندام های آوازی در رزونانس های مختلف نیاز به تمارینی دارد که تا حدودی با تمرین های صداسازی انجام می شود .

  • سومین کاربرد صداسازی را همزمان با پاسخ یکی دیگر از سوال هایتان میگویم .

آیا صداسازی برای سبک های مختلف متفاوت است؟

جواب به این سوال قطعا بله است . چون در صداسازی علاوه بر تقویت ماهیچه ها ، رنگبندی و یادگیری برخی از تکنیک ها هم انجام می گیرد . شباهت هایی برای قوی کردن اندام های آوازی در سبک های مختلف وجود دارد اما اگر قصد دارید آواز سبک خاصی را بخوانید ، بهتر است از اول پیش مربی همان سبک بروید .

 در هنگام آواز خواندن دو عملکرد اساسی به موازات هم شکل میگیرند.

وقتی هنرجو میخواهد آواز بخواند:

باید از امکانات صوتی بدنش به بهترین نحو ممکن برای ایجاد یک صدا ی شفاف و صحیح استفاده کند . هم زمان ، درکی را که نسبت به موسیقی و سبک مربوطه آموخته ، پردازش کند. هر ساز برای تولید صدای مناسب سبک مورد نظر طراحی شده است. در حالیکه در آواز، شما باید هم زمان با یادگیری تکنیکهای مربوط به ژانر موسیقی ، اندام های آوازی تان را برای تولید با کیفیت ترین صدای ممکن، طراحی کنید.

آموزش تکنیک های آوازی مرتبط با علمی کاملاً تخصصی است . صداسازی صحیح موجب می شود تا در خوانندگی پیشرفت کنیم و زیبا تر بخوانیم . 

 

شاید مطلب خوانندگی و تلفظ برای شما جالب باشد. در این صورت کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×