ماریجوآنا

تاثیرات ماریجوآنا بر خوانندگی

طبق درخواست شما ، امروز راجع به ماده ای که مورد مصرف بسیاری از افراد فعال در صنعت موسیقی است صحبت می کنم .

هر ماده استنشاقی از جمله سیگار، تنباکو، ماری جوانا و… تاثیراتی منفی بر تارهای صوتی و ریه می گذارد . امروز قصد دارم به طور عمیق تر به تاثیرات ماری جوانا بر صدا ، بپردازم.

به طور کلی اثرگذاری هر ماده به عواملی چون سن ، ژنتیک ، شرایط محیطی، سلامت عمومی بدن و سبک زندگی بستگی دارد . بنابراین ممکن است آنچه برای فردی صادق است برای دیگری صادق نباشد.

تاثیرات بالقوه و بالفعل بسیاری در استفاده از ماری جوانا بر صدا وجود دارد . این تاثیرات بسته به نوع مصرف و عوامل ذکر شده ، تقدم و تاخّر دارند .

ما تاثیرات ماریجوآنا را از دو دیدگاه می کنیم :

  • تاثیرات کوتاه مدت
  • تاتیرات طولانی مدت

تاثیرات کوتاه مدت

  1. خشکی بیش از حد دهان : این خشکی ، با نوشیدن حجم زیادی از آب هم جبران پذیر نیست. از طرفی دیگر منجر به فشار غیرمتعارف و خونریزی تارهای صوتی می شود .
  2. رنگ صدا تغییر می کند . صدا خش دار شنیده می شود .
  3. ضربان قلب بالا می رود . به دنبال آن نفس کم می آید.

تاثیرات طولانی مدت

تاثیرات طولانی مدت خود شامل تاثیرات جسمی و روحی می شود .

تاثیرات روانی طولانی مدت

یکی از تاثیرات روانی که به نظر می رسد بیشترین عامل برای گرفتاری به این ماده است ، ایجاد تمرکز بیشتر و بالا رفتن میزان خلاقیت می باشد . لازم به ذکر است که به مرور (مانند هر ماده ی مخدر دیگری) ، فرد برای دستیابی به آن تمرکز و خلاقیت ناگزیر می شود دوز بالاتری از ماری جوانا را مصرف کند .

تاثیرات طولانی مدت جسمانی

از تاثیرات جسمانی طولانی مدت،  می توانیم به خونریزی تارهای صوتی ،لارنژیت ، پولیپ ، توده های پیش سرطانی و بیماری های ریوی اشاره کنیم .

لازم است بدانید این پیامدها صرفا حین استنشاق و ناشی از دود این ماده نیستند.

اکثر خوراکی هایی که با پودر یا روغن این ماده بوجود می آیند مانند کیک ، آبنبات و حتی چای هم دارای این تاثیرات منفی هستند.

جبران

افراد زیر بیست و یک سال هنوز فرصت دارند که با کنار گذاشتن ماری جوانا ، دوره های درمانی و سکوت های طولانی ، آسیب های این ماده مخدر روی تارهای صوتی شان را برطرف کنند .

خوانندگان با سوء مصرف بیشتر ، باید زیر نظر پزشک متخصص میزان صدمات وارد شده را شناسایی و سپس درمان کنند . تمرین های رفع گرفتگی صدا نیز میتوانند موثر باشند.

افراد معروف در دام ماریجوآنا

تعداد خوانندگانی که به خاطر آسیب روانی یا جسمانی ناشی از این ماده جان خود و یا صدایشان را از دست دادند کم نیست . همچنین کم نیستند خوانندگانی که به خاطر حفظ ساز حنجره شان علی رغم سختی و تمایل این ماده را ترک کردند .

استیون تایلر خواننده ی بند اروسمیت( Aerosmith) و پال مک کارتنی از جمله اسطوره هایی هستند که سالهای زیادی از مصرف این ماده پرهیز کردند .

لیدی گاگا خیلی شفاف راجع به اعتیادش  به ماری جوانا و تاثیرات مخرب آن بر تارهای صوتی صحبت کرده است . جالب است بدانیم التون جان کسی است که او را ترغیب به ترک و به او کمک کرده .

در نهایت میخواهم بگویم که ما بعنوان یک خواننده مسئولیم که از سازمان محافظت کنیم.

یک نوازنده موظف است از سازش حفاظت کند. در همین راستا سازش را از جعبه ی ساز بیرون نمی گذارد .  مواظب است  که سازش نشکند ، خط نیفتد و یا آسیبی نبیند. ما نیز بعنوان یک خواننده موظفیم از حنجره مان محافظت کنیم و از آسیب زدن به آن جلوگیری کنیم .

امیدوارم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد .  در صورت داشتن سوال میتوانید از طریق بخش نظرات آن را با من در میان بگذارید .

شاید مطلب سیگار دقیقا با صدای ما چه کاری انجام میدهد برای شما جالب باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×