معنی فالش و ژوست در خوانندگی چیست؟

کروماتیک و ژوست خوندن
رابطه ی فواصل کروماتیک و زوست خواندن

فالش و ژوست در خوانندگی چیست؟

فالش یعنی چه؟
فالش به معنی ناکوک بودن یک نت، غلط، نادرست بودن است. هرکدام از نت های موسیقی دارای فرکانسی معین است و از تعداد ارتعاشات خاصی در مدت ثانیه، چگونگی هر کدام از صداها شکل می گیرد.

مثلاً اگر تعداد ارتعاشات در ثانیه 440 هرتز باشد، نت لا است. حالا اگر به هر دلیلی تعداد ارتعاشات حاصله نزدیک به فرکانش نت مورد نظر باشد اما منطبق با آن فرکانس نباشد، آن وقت می گوییم صدای آن نت فالش است.

ژوست یعنی چه؟
ژوست به معنای صحیح، درست، کوک بودن، موزون بودن از لحاظ فرکانس است. درواقع به معناست که ارتعاشات بوجود آورندۀ یک صدای موسیقائی دقیقاً با تعداد ارتعاشات استاندارد آن نت مطابق باشد.

تمرین های منظم گام و سلفژ به ما کمک می کنند تا بیشتر و بیشتر ژوست بخوانیم و بتوانیم فرکانس دقیق و صحیح نت را ایجاد کنیم .

گام کروماتیک چیست؟

گام کروماتیک گامی است که تمامی ۱۲ نت گام معتدل غربی را شامل می‌شود. به این صورت که از یک نت آغاز می‌شود و با فاصله‌های نیم پرده‌ای جلو می‌رود تا به نت اکتاو یا همنام برسد.

نیم پرده کروماتیک:
به فاصله ي نیم پرده اي میان دو نت هم نام نیم پرده ي کروماتیک گفته می شود . براي مثال به فاصله میان فا و فا
دیز یا میان دو و دو دیز فاصله ي نیم پرده ي گفته می شود .

تمرین سلفژ و تیونر

برگردیم سر موضوع اصلی ، رابطه ی ژوست خواندن با فواصل کروماتیک چیست ؟ زمانی که تمرین های سلفژ را انجام میدهید ، برای پیدا کردن کوک صحیح میتوانید از فواصل کروماتیک استفاده کنید .

یکی از بهترین اپلیکیشن هایی که برای ژوست خواندن و سلفژ بسیار موثر است اپلیکیشن Nail the pitch می باشد.

اپلیکیشن موزیسین

حفظ بودن و تسلط بر روی این فواصل نیم پرده ای ، باعث می شود نت ژوست و دقیق را با تصویر درست پیدا کنید و بخوانید . در اینجا برای شما یک فایل وارم آپ کروماتیک گذاشته شده است . پیشنهاد میشود هر روز پیش از تمرین های سلفژ و بعد از آخرین وارم آپ آنرا انجام دهید .

وارم آپ کروماتیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×