نحوه ساخت گام و فواصل بلوز

بلوز سبکی از موسیقی سازی و آوازی است که ریشه در فریادها و آوازهای کار سیاهان امریکا دارد . بلوز حس آمیخته ی غم و شکوه می دهد.  اما نحوه ساخت گام و فواصل بلوز چگونه است ؟

خواندن آوازهای ریتمیک به صورت پرسش و پاسخ توسط کارگران بعدا به ندا و پاسخ معروف شد و همچنان در سبکهای بلوز،جز ، سول ،گاسپل ، فانک و … کاربرد دارد. 

یکی از تکنیک‌های آوازی که به خوانندگی زیبایی می‌دهد ، تحریر است. اگثر خواننده های غربی در سبکهای مختلف ،از فواصل بلوز و بلو نت برای تحریرها استفاده میکنند. بلو نت همان نتهایی هستند که در اصل از آنچه که باید ، بم تر شنیده می شوند.

تحریر به زبان ساده چیست ؟

تحریر به ساده ترین شکل به معنی وصل کردن دو نت به هم با استفاده از یک یا چند نت زینتی می باشد.
در موسیقی غربی از تحریرهای متفاوتی استفاده می‌شود که نسبت به شکل و کارایی عنوان های متفاوتی ، از جمله : ریف ، رانز ، تریل و ملیسما دارند.
تسلط در گام و فواصل بلوز به بداهه خواندن تحریرهای خاص و خلاقانه کمک زیادی می‌کند. 

موسیقی بلوز از آوازهای کار بردگان شکل گرفته
اهمیت یادگیری فواصل و گام بلوز و خوانندگی

به عنوان یک خواننده ، آموختن گام بلوز برای شما نت های مجاز و غیر مجاز را مشخص میکند. شما میتوانید با توجه به گام آهنگتان تحریرهای مختلفی را طراحی کنید. آنالیز کردن تحریرهای خوانندگان دیگر نیز میتواند ایده های جالب به ما بدهد.

برای تمرین روی فواصل بلوز از فایل صداسازی رایگان زیر کمک بگیرید. 

برای نتیجه گیری بهتر و خواندن گام و فواصل بلوز ، فایل را برای جای مناسب صدای خود ، ترانسپوز کنید.

نخوه ساخت و فواصل گام بلوز استاندارد شامل نتهای : تونیک (پایه ) ، سوم کوچک، چهارم درست ،چهارم افزوده ، پنجم درست و هفتم کوچک است . برای مثال : نتهای گام بلوز بر پایه نت دو می شود : دو – می بمل – فا – فا دیز – سل – سی بمل – دو اما نباید فراموش کنیم آنچه باعث حال و حس بلوز هنگام خواندن می شود ، آکسانهایی هست که به گام داده می شود . نوازندگان بسیاری در آثار خود تغییراتی در هارمونی بلوز استاندارد ایجاد کرده اند. در این ویدئو ابتدا با فواصل گام بلوز ( پرده و نیم پرده ) و سپس با بلوز «۱۲ میزانه استاندارد » آشنا می شویم. پیشنهاد می‌کنم برای تمرین تحریر ، آکوردهای بلوز دوازده میزانه رو بنوازید و بر روی آن تمرین و بداهه خوانی کنید.

با این دو وارم آپ بلوز، صداتون را پیش از خواندن آماده کنید :

پیش از این در مورد گرم کردن صدا و اهمیت وارم آپ قبل از خواندن در سایت توضیح داده شده . از آنجایی که اغلب وارم آپ ها بر پایه ی گام ماژور و مینور نوشته شده اند ، بهتر است قبل از خواندن آهنگ بلوز صدایمان را با فواصل پنتاتونیک گرم کنیم. 

وارم آپ بلوز

در ادامه فایل دو وارم آپ برای گرم کردن صدا پیش از خواندن بلوز در اختیار شما قرار داده شده است.

تمرین اول بلوز :

هر پترن ۲ بار تکرار می شود، برای اثر بخشی بیشتر میتوانید پترن اول را با لیپرولز و پترن دوم را با صدای (آ) بخوانید . در تمرین اول بلوز ، تمرکز روی گام پنتاتونیک و فواصل بلوز می باشد .

وارم آپ بلوز

تمرین دوم بلوز :

تمرین دوم ، خواندن اسکت بر روی فواصل بلوز برای تسلط بیشتر بر روی بداهه خوانی و درک بیشتر آرتیکولاسیون . توجه داشته باشید که بسیاری از تحریرهای آهنگ های پاپ غربی با استفاده از فواصل بلوز ساخته می شود.

3 نظر

  1. عالی بود ممنون برای آموزش‌های خوبتون استاد عزیزم❤️

  2. چقدر عالی به تازگی با سایت شما آشنا شدم
    امیدوارم روزهای بعد هم مثل امروز دروس خوبی یاد بگیرم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×