اهمیت سلفژ و تئوری موسیقی

 

در کلاس های وکال جدی و حرفه ای، سلفژ و تئوری موسیقی باید در کنار تکنیک ‌های آوازی کار شود. اهمیت سلفژ و تئوری موسیقی تا جایی است که یک خواننده نمی تواند از مرزی فراتر برود ، مگر آن که موسیقی را به صورت علمی یاد بگیرد. زمانی که میخواهید یک آهنگ را کاور کنید ، برای خواندن نت ها و درک درست آهنگ نیاز به نت موسیقی آن قطعه دارید . گوش شما از یک حدی دقیق تر نمی شنود و باید آموزش ببیند. پس نت به شما نشان میدهد ، چگونه و از کجا بخوانید.

معنی فالش و ژوست در خوانندگی چیست؟

  • فالش یعنی چه؟فالش به معنی ناکوک بودن یک نت، غلط، نادرست بودن است. هرکدام از نت های موسیقی دارای فرکانسی معین است و از تعداد ارتعاشات خاصی در مدت ثانیه، چگونگی هر کدام از صداها شکل می گیرد.
  • ژوست یعنی چه؟ژوست به معنای صحیح، درست، کوک بودن، موزون بودن از لحاظ فرکانس است. درواقع به معناست که ارتعاشات بوجود آورندۀ یک صدای موسیقائی دقیقاً با تعداد ارتعاشات استاندارد آن نت مطابق باشد.

 یادگیری سلفژ برای خوانندگی ضروری است.

نت آهنگ Bon Jovi
در این عکس میتونید یک نمونه نت ملودی وکال از Bon Jovi را ببینید.

قطعا سلفژی که توسط مربی وکال با هنرجوی آواز کار می شود ، بسیار متفاوت از سلفژ برای نوازندگان است . معلم آواز علاوه بر چک کردن کوک و ریتم هنرجو ، جای صدا و رجیستر هنرجو را چک میکند . همچنین در سلفژی که مربی آواز با هنرجو کار میکند ، جمله بندی و داینامیک اهمیت زیادی دارند .

ایجاد صدای درست آنقدر ارزشی ندارد ، اگر جای صدا درست نباشد . این کار فقط باعث لطمه به تارهای صوتی شده و در هنگام خوانندگی نیز به کار نمی آید. پس تصور تمرین نت ها به صورت تک تک و با فشار ، بسیار اشتباه است. نکته ی دیگری که از اهمیت برخوردار است ، آنچه باعث تقویت گوش و سلفژ میشود ، توالی و فواصل نتها از هم است . اگر نت ها را تک تک تمرین کنیم ، نسبت فواصل را هرگز یاد نمی گیریم.

در کلاس های وکال صنم پاشا هنرجویان در کنار آواز و در همان کلاس ، درس سلفژ میگیرند . پس از پایان هر بخش امتحان می دهند و به بخش دوئت ها ( دو صدایی ) می رسند . در بخش دوئت با مفهوم علمی فاصله خواندن آشنا می شوند .

در آلبوم کلاویه ۹۸ هنرجویان پس از گذراندن بخش اول دوئت کتاب «sight singing »، قادر به رکورد و درآوردن ملودی بک وکال شدند . این آلبوم به عنوان یک کار کلاسی و با وکال پروداکشن صنم پاشا انجام شد.

نظرات هنرجویان در مورد تاثیر سلفژ و تئوری را میتوانید در این فیلم مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×