آهنگسازی در رپرتوار نمایشنامه خوانی تئاتر گیتی

آهنگسازی رپرتوار
نماشنامه های رپرتوار

آهنگسازی در رپرتوار نمایشنامه خوانی تئاتر گیتی از زبان خبرگزاری مهر

صنم پاشا آهنگساز رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی ، درباره نحوه ساخت موسیقی برای ۱۰ نمایشنامه‌ای که در این رویداد خوانده می‌شود به خبرنگار مهر گفت : با وجودی که در این رپرتوار ۱۰ اثر نمایشی ، نمایشنامه‌خوانی و هر شب یک اثر مجزا خوانده می‌شود، اما در نهایت این پروژه یک کار واحد است  . بنابراین از ویژگی‌های یکسانی برای آهنگسازی آن استفاده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر نمایشنامه در هر شب و تفاوت حس و حال و فضای آثار برای هر اجرا ، موسیقی با رنگ‌ بندی خاص و متفاوتی ساخته شده است . اگر هرکدام از موسیقی‌های این ۱۰ اثر را در کنار هم قرار دهید ، انگار در حال گوش دادن به آهنگ‌های یک آلبوم موسیقی واحد هستید.

پاشا با اشاره به اینکه برای هر ۱۰ اثر این رپرتوار آهنگسازی شده است، بیان کرد: در متن برخی از نمایشنامه‌ها به موسیقی خاصی اشاره شده است به عنوان نمونه در «لبخند باشکوه آقای گیل» عنوان شده که والس شماره ۷ شوپن نواخته شود که ما هم در اجرا همین مساله را رعایت کردیم  .  چون یکی از مهمترین اهداف روح‌الله جعفری کارگردان این مجموعه، متعهد و وفادار بودن به نمایشنامه ‌ها است . از همین رو در بخش‌هایی از متون که به طور مشخص به تم خاصی از موسیقی یا یک آهنگ ویژه اشاره شده است ، ما نیز در اجرا از همان‌ها استفاده کرده‌ایم  . البته تغییرات دراماتیکی نیز در آن‌ها داده شده است.

این آهنگساز با اشاره به اینکه در تمام اجراها موسیقی زنده جریان دارد، یادآور شد: در همه ۱۰ اجرای این رپرتوار نوازنده‌ها به صورت زنده مشغول نواختن موسیقی هستند و در ۲ نمایشنامه «قصه‌ طلسم حریر و ماهیگیر» محمدرضا عبدالله زاده و «شاپرک خانم» آوا و نوا حسینی نیز به عنوان همخوان در کنار گروه موسیقی حضور دارند.

سازبندی در موسیقی این آثار

وی در پایان با اشاره به سازبندی ای که در ساخت موسیقی این آثار به کار رفته ، توضیح داد: با توجه به ویژگی‌های هر نمایشنامه، سازبندی متفاوتی را شاهد هستیم . به عنوان نمونه در نمایشنامه ای که ویژگی‌های تئاتر قهوه خانه ای را با خود دارد، سازبندی شکلی سنتی دارد . در برخی از کارها که مدرن تر هستند، از گیتار الکتریک و درامز استفاده شده است  .این می‌تواند به نوعی ساختارشکنی محسوب شود ، چون استفاده از ساز خارجی در یک نمایش ایرانی را شاهد هستیم  . در حالی که برای انتقال مفهوم به روزتر به مخاطب ، از سازهای مدرن استفاده شده است . نکته دیگر نیز این است که در همه آثار ،  پیانو به عنوان ساز اصلی و در واقع امضای شخصی کارهای من حضور دارد.

رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده‌ شهر معمولان استان لرستان به کارگردانی روح‌الله جعفری از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه‌ سنگلج در حال برگزاری است. 

صنم پاشا آهنگساز رپرتوار تئاتر گیتی
صنم پاشا آهنگساز رپرتوار تئاتر گیتی

آثار این رپرتوار نمایشنامه خوانی :

  • «تاجماه» از «فریده فرجا»
  • ، «بلبل سرگشته» از « علی نصیریان»
  • «قصه‌ طلسم حریر و ماهیگیر» از«علی حاتمی»
  • «سگی در خرمن‌جا» از «نصرت‌الله نویدی»
  • «حالت چطوره مش‌رحیم؟» از«اسماعیل خلج»
  • «گلدونه‌خانم» از «اسماعیل خلج»
  • «گمشدگان»  از «بهرام بیضایی »
  • «آسیدکاظم» از «محمود استادمحمد»
  • «شاپرک‌خانم» از « بیژن مفید»
  • «لبخند باشکوه آقای گیل» از «اکبر راد»

گروه موسیقی این رپرتوار

  • آهنگساز: صنم پاشا
  • مشاور آهنگساز: زهره نیازمند
  • نوازندگان: بیتا صادقی (گیتار الکتریک)
    • ریما حسن زاده (گیتار باس)
    • محمد مشفق (نی- سرنا- کمانچه)
    • فرزام اعتمادی (سه تار )
    • محسن زینبی‌نژاد (تار )
    • سعید مؤمن‌آبادی (سازهای کوبه‌ای)
    • صنم پاشا (پیانو)
    • آرمینا جعفری (هنگ‌درام- درامز – پرکاشن)
    • فرزین طهرانیان (گیتار کلاسیک)
    • لیلی راستاد (ویلون )
    • دیمن عسگری (دیجریدو)
  • اسامی همخوان ها: آوا حسینی، نوا حسینی، محمدرضا عبدالله زاده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×