هر کسی میتونه بخونه ؟ فارنجیل چیست ؟ صدای ماسک چطور؟ دنده های آوازی چگونه به ما کمک می کنند؟

هر کسی میتونه بخونه ؟ صدای ماسک چیست؟ در مورد تارهای صوتی و فارنجیل چه میدانید ؟

سوالاتی که برای بسیاری از علاقمندان به خوانندگی همیشه مطرح است.

راجرلاو : «تارهای صوتی‌مان توانایی این را دارد تا تمام روز را صحبت کنیم یا آواز بخوانیم ولی اگر نمیتوانیم، مشکل در تکنیک ما است نه در تارهای صوتی‌. »

متد (SLS) – (Speech Level Singing) چیست ؟

خوانندگی یک مهارت است و از نظر اساتید آواز ، هرکسی که صحبت میکند و توانایی‌ شنیدن درست نتها رو دارد ، میتواند مهارت خوانندگی – صدای ماسک و فارنجیل را یاد بگیرد .

طبق مطالعات، ذهن نمی‌تواند تمایزی بین صحبت کردن و آواز خواندن قائل شود.  تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در هنگام آواز خواندن ، کلمات بیش از حد و یا کمتر از مواقع معمول کشیده می‌شوند و ملودیک‌تر هستند.بنابراین گام اول این است که به رنگ گفتارمان توجه اساسی داشته باشیم .

تمام ناهنجاری‌هایی که در رنگ و فرم گفتار و به طورکلی در تکنیک صحبت کردنمان دیده می شود، بدون هیچ تردیدی به آوازمان نیز منتقل خواهد شد.

متد (SLS) – (Speech Level Singing) : آواز خواندن مانند صحبت کردن و صحبت کردن مانند آواز خواندن.همین که سعی کنیم با رزونانس، صحبت کنیم یعنی تلاش میکنیم تا پارامترهایی اساسی از آواز رادر گفتارپیاده کنیم.

چگونه از جای درست صحبت کنیم؟

  1.  همیشه برای صحبت کردن باید نفس گیری خوبی داشته باشیم. تمرین های نفس میتوانند راهگشا باشند.
  2.  هیچوقت پچ پچ نکنید! در پچ پچ کردن تارهای صوتی از هم باز میشوند و به اصطلاح صدا هوادار میشود.
  3. هنگام صحبت کردن جریان هوا را خیلی کم کنید و بدون هوا صحبت نکنید.اگر شما مانع رسیدن جریان هوای طبیعی به تارهای صوتی شوید آن ها ملتهب میشوند.
  4. داد و فریاد نزنید! ,وقتی تارهای صوتی کامپرشن بیش از اندازه ای را تولید کرده و همزمان هوای زیادی را به سمت آنها هدایت میکنید، مثل این است که برای بسته شدن درب اتاق خود آن را محکم به روی هم بکوبید.متاسفانه تمام دوستانی که به هنرجویان  میگویند ” برو تو کوه و داد بزن تا صدات باز شه ” در حال قربانی کردن تارهای صوتی آنها هستند.
  5.  از فارنجیل و صدای ماسک برای صحبت کردن استفاده کنید.
  6.  جلوگیری از باز شدن تارها در حین صحبت کردن است یعنی جلوگیری از هوادار شدن صدای صحبت .

برت منینگ و روش بسیار جالب رفع هوادار شدن صدا:

زمانی‌که شما با «عآ» صدا تولید می‌کنید ، تارهای صوتی‌تان حالتی کاملا متضاد با وضعیتی پیدا می‌کند که با «ها» اجرا می‌کنید . در واقع «ها» به‌سمت باز شدن تمایل دارد و «عآ» به‌سمت بسته شدن تارها.

برای رفع هوادار شدن صدا یا باز شدن تارها میبایست وضعیت (عآ) را در هر هجا از کلام وارد کنید یعنی زمانی که هر واژه‌ای را ادا می‌کنید توجه کنید که پشت آن وضعیت (عآ) وجود داشته باشد . زمانی که این وضعیت را در گفتارمان به صورت عادت دربیاوریم همه چیز تحت کنترل در می‌آید.

خوانندگی اکتسابی است.

برت منینگ :

صدا شبیه گلی است که باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد تا گلبرگهایش از یکی پس از دیگری باز شوند هرگز نباید و نمی شود با زور و فشار گلی را وادار به شکوفه دادن کرد. اگر این کاررا بکنید گل میمیرد .

شاید جالب باشد اگر بدانید که مغز شما بین حرف زدن و آواز خواندن تفاوتی قائل نمی شود. موقع آواز خواندن دقیقاً همان کارهایی را می‌کند که زمان صحبت کردن انجام می‌دهد. پس داشتن صدای زیبا لازمه خوانندگی نیست.صدای ما برای شکوفایی نیازمند رسیدن به  زمان و تمرینهای سیستماتیک منظم است.

با یادگیری چگونگی کنترل اندامهای آوازی، نفس و پرورش گوش ، میتوان در گستره های صوتی و به زیبایی آواز خواند.

نکات بسیار ظریفی باید رعایت شوند تا بتوانیم به تمامی محدوده های صوتی ای که وجود دارند دسترسی پیدا کنیم و آن ها را بیاموزیم . در واقع صداسازی، ارائه این تکنیک هاست و بحثی غیر از این نیست؛ یعنی بیاموزیم که چطور میتوانیم بدون اینکه با چهره ای کبود
، در اجرایمان به تمامی وسعت صوتی لازم با هر رنگ دلخواه مان دست پیدا کنیم.

هر کسی میتونه بخونه
با پرورش اندامهای آوازی و پرورش گوش ، میتوانید خواننده شوید.

صدایی که در لحظه صحبت کردن از خودمان می شنویم با صدایی که ضبط می‌شود متفاوت است. جدا از نوع وسیله ای ضبط صدا ، و افکت های خاصی که به صدا داده می شود .

 برای به دست آوردن صدای زیبا ، نیاز به آموزش و تمرین و شناخت داریم، پس هر کسی میتونه. بخونه.

آیا وضعیت حنجره ( سیب )  در رنگ صدای ما تاثیر میگذارد؟

وضعیت حنجره در رنگ و تکنیک صدا ، نقش بسیار موثری دارد.

  • بالا بودن حنجره باعث تودماغی شدن صدا می شود. موجب تنش و کشش غیرطبیعی بر روی تارها خواهد شد .
  • پایین بودن حنجره موجب بم تر شدن رنگ صدا می شود.
  •  قرار داشتن حنجره در جایگاه طبیعی، تعادلی مناسب بین رزونانسهای دهان و بینی ایجاد می کند و  راه را برای رسیدن به یک صدای رها و صحیح ممکن میسازد.

ایده آل ترین وضعیت حنجره به توصیه برت منینگ چگونه است ؟

برت منینگ ایده آل ترین وضعیت حنجره را در جایگاه طبیعی خودش یعنی در وسط، نه بالا و نه پایین میداند و هرکسی می بایست از حرکتهای حنجره اش یا همان حرکت ادمز اپل ( سیب ) در تمرینهایش آگاه باشد.

فارینکس و صدای ماسک

آناتومی خوانندگی - فارینکس - تارهای صوتی
حلق ( فارینکس ) بینی ( Nasopharynx ) ؛ حلق ( فارینکس ) دهانی ( Oropharynx ) ؛ حلق ( فارینکس ) حنجره ( Laryngopharynx ). تارهای صوتی

ناحیه ای در پشت حفره ی دهان و بینی وجود دارد که فارینکس ( حلق ) نام دارد و صدا در برخورد با آن بصورت شگفت انگیزی تشدید میشود، بدون اینکه کوچکترین فشاری بر روی تارها وجود داشته باشد .

حلق مجرایی عضلانی- غشایی است که یک منطقه ارتباطی بین محدوده ی بینی ، حنجره و مری تشکیل می‌دهد.

عملکرد فارنجیل و صدای گربه ای :

هنگامی که نرم کام پایین باشد صدا در مجاری حلق ( فارینکس ) تشدید می شود و این صدا که فارنجیل  نام دارد می تواند در سه محدوده تشدید شود و با توجه به منطقه تشدید یافته نوعی از صدای میکس را تولید کند. صدای فارنجیل صدایی شبیه به صدای شیپور دارد.

برت منینگ این عمل را به انداختن توپ بستکتبال در پرش سه گام تشبیه میکند . زمانیکه بازیکن سه گام را بر میدارد- توپ را به سمت حلقه پرتاب میکند. گل! (صدای ماسک)

خواننده ای که صدای سبک را به سمت فارینکس میفرستد و بدون کوچکترین فشاری شاهد رزنانس و انعکاس آن در جلوی صورتش میشود.  یعنی گل! (این صدا را ماسک می نامند.) پس هرکسی میتونه بخونه .

صداسازی ساخت یک صدای جدید نیست بلکه پرورش صدایی است که طی سال‌ها از رشد آن جلو گیری شده است. در واقع صداسازی مهارت استفاده درست از اندامهای آوازی است . صداسازی فقط برای خوانندگی به کار نمی‌رود.

دنده های آوازی چه هستند ؟

از بزرگترین لطمه ها به تارهای صوتی جلوگیری کنید .

دنده های آوازی
دنده های آوازی

دنده را عوض کن !

با دنده دو میشه صد کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد ! چی بر سر ماشین میاد مهمه؟!

 باید با بالارفتن سرعت ، دنده را عوض کنید. این رفتار غیر حرفه ای بزرگترین لطمه را به صدای شما می زند.

صدای میکس چیست؟

زمانی که یاد بگیریم بدون هیچ انقباض و فشاری همان صدای نازکی که از رنگ صدای گفتارمان دور است را با یک سری رنگهای دیگر  ترکیب کنیم تا تبدیل به یک صدای گرم و جذاب شود.

صدای میکس هیچ ارتباطی با داد زدن و فشار به تارها و حنجره ندارد. اولین چیزی که در برت منینگ توصیه میشود ریلکس بودن است . به هیچ وجه  نباید برای رسیدن به صدایی با کیفیت مطلوب تنش داشته باشید. باید بیاموزید فشار را از روی ماهیچه ها ,گلو وحنجره بردارید و اجازه دهید تا تارهای صوتی با آسودگی حرکت کنند . یکی از این تکنیکها ایجاد وضعیت ng است .

نکته ی خیلی مهم در مورد صدای میکس :

جلوگیری از باز شدن تارها ( فالستو ) است.این صدا در مراحل اولیه کیفیت چندان خوبی ندارد ولی کم کم و به مرور با تمرین ، تبدیل به صدایی میشود که هرگز حتی تصورش را هم نمی کردید.

به صدای هوادار ، فالستو یا فـُسه نیز میگویند. در صدای فالستو تارهای صوتی زیپ نمیشوند و کامپرشن (Compression) مورد نیاز را تولید نمیکنند و صدا هوادار به گوش میرسد.

 چگونه صدای میکس تولید کنیم؟

برای دست یابی به صدای میکس باید ابتدا بتوانید به صورت متمایز صدای سینه و صدای سر خود را تقویت کنید. بعد باید صدای سر خود را به سمت محدوده ی فارینکس هدایت کرده و صدای فارنجیل را بسازید و بعد با اضافه کردن صدای سینه ، آن را به صدای میکس تبدیل کنید.

صدای فارنجیل چیست؟

این صدا باعث می شود نت های پایین مثل نت های بالا و نت های بالا، مانند نت های پایین شنیده شوند. صدای فارنجیل به صدای سر رنگ خاصی میبخشد که رفته رفته آن را به صدای میکس تبدیل می کند.

صدای فارنجیل باعث می شود که بین محدوده های مختلف صوتی ارتباط برقرار شود و شکستی بین آن ها ایجاد نشود.

اگر در مورد اجرای عملی و ماسک – فارنجیل و یا نکات بالا مشکل داشتید می توانید کامنت بگذارید و یا در کلاس ها شرکت کنید .

در کلاسها سلفژ ، صداسازی ، تئوری_موسیقی و پرورش_گوش همزمان کار میشود .

اکثر کتابهای درسی ، کتابهای دانشگاه برکلی هستند . از اونجایی که استاد بخش تاثیرگذاری از خوانندگی و تکنیک‌های وکال را با خانوم پرفسور دیدی استوارت کار کرده اند ، تمام قطعات به زبان انگلیسی و سبک‌ ،پاپ، راک کار میشود .

در کلاسها قطعات فارسی خوانده نمی شود، مگر هنرجویان پیشرفته که روی آثار اورجینال خودشون کار می کنند .

لازم نیست قبلا وکال کار کرده باشید اما قطعا دوستانی که تجربه ی نوازندگی دارند ، سریعتر پیشرفت می‌کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×