زبان مشترك بين كارگردان و آهنگساز

کارگاه زبان مشترک
زبان مشترک بین کارگردان و آهنگساز

زبان مشترک بین کارگردان توسط خانم “صنم پاشا” پنجشنبه ٩ خرداد ٩٨ ساعت ١٧:٠٠ در آموزشگاه “هترا” برگزار شد:

قصد كلي از برگزاري اين كارگاه درك بهتر و روشن تر از خواسته هاي كارگردان توسط موزيسين بود.

زبان مشترک بین کارگردان و آهعنگساز به رسيدن به زبان مشترك بين موزيسين و كارگردان و به صوت درآوردن مفاهيمي چون :

بيان موسيقايي ريتم،حركت و سرعت
بيان موسيقايي احساساتي چون:شادي،ترس،غم،اضطراب،هيجان،ياس و…
بيان موسيقايي رنگ ها،فصل ها،عمق،تيرگي روشنايي و… ———————————————————————————
براي اينكه بتوانيم خواسته هاي يك كارگردان را در قالب موسيقي،آهنگسازي كنيم ميبايستي بدانيم با چه ابزار،با تركيب چه سازهايي و با چه روشي كارمان را به اتمام برسانيم.

در اینجا چند راهنمایی برای شما مفید است.

Nathaniel Smith
Nathaniel Smith

 تصمیم گیری در مورد موسیقی خود.


“گزینه های زیادی برای موسیقی مناسب و دارای مجوز از گروه ها وجود دارند . موسیقی آرشیو و یا ( aka production ) . اگر بخواهید از موسیقی لایسنس دار استفاده کنید، حتما باید برخی موارد را در نظز داشته باشید.

 

 تمام پروژه هایی که با Radiohead ، The Black Eyed Peas ، Aviici بسیار زیبا هستند  ، اما در واقعیت شما توانایی پرداخت هزینه اش را ندارید.مگر اینکه Trent Reznor پسر عموی شما باشد. شما نباید حتی موسیقی متن فیلم شبکه اجتماعی را حتی به عنوان یک شوخی در برابر عکس خود قرار دهید. زیرا شما آن را دوست خواهید داشت و آن مال شما نیست.

اگر می خواهید موسیقی را با مراحل مجوز و لایسنس بین المللی داشته باشید ،موسیقی مورد نظر را در soundcloud پیدا کنید. قبل از اینکه موسیقی او را برای تصویربرداری استفاده کنید ، با هنرمند تماس بگیرید. یک قرارداد آماده داشته باشید و به محض اینکه موافقت کردند ، موسیقی آنها را استفاده کنید.

موسیقی آرشیو به طور کلی خوب است و شما می توانید چیزی را پیدا کنید که  برای شما مفید باشد. سپس هزینه ای ناچیز پرداخت می کنید و حق استفاده از آن موسیقی را در فیلم خود می گیرید.

آهنگساز موسیقی را برای تصویر می نویسد:

 شما باید به آهنگساز بگویید چه کاری انجام دهد و چه چیزی را دوست ندارید. سپس امیدوار باشید که احساسات آنها صدمه نخواهد دید. آهنگسازان خوب برای نزدیک ترین شدن به حس فضای شما تلاش میکنند. آهنگسازان تازه کار معمولا به کارهایشان وابسته هستند.

شما باید در مورد چگونگی مدیریت موسیقی تصمیم بگیرید. اگر می خواهید ازگروهها استفاده کنید ، قراردادها را آماده کنید. اگر می خواهید از آرشیو استفاده کنید ، تحقیقات و بودجه خود را به درستی انجام دهید.

این بسیار مهم است که لازم است آن را بیان کنم. بودجه موسیقی. من با پروژه های بی شماری روبرو شده ام که بودجه مناسبی را برای غذا ، حمل و نقل و امنیت در برنامه تنظیم کرده اند اما نه برای موسیقی. موسیقی می تواند یک پروژه خوب را افسانه ای یا یک فیلم خارق العاده را غیرقابل تماشا کند. اگر بودجه مناسبی برای موسیقی در نظر نگیرید ، به احتمال زیاد در گروه دوم قرار می گیرید. 

قبل از ارسال تصویر برای آهنگساز خود از آنها در مورد ویدیو سوال کنید. کد زمان SMPTE؟ دو پاپ؟ من ترجیح می دهم گفتگو و SFX به سختی به سمت چپ و موسیقی موقت به شدت محکم شود تا بتوانم آنها را از هم جدا کنم. مطمئن شوید که یک کارت قبل از 2 پاپ قرار داده اید که روی آن عنوان شده است: “عنوان فیلم ، نام آهنگساز ، نرخ فریم و میزان صدا” (به عنوان مثال “فیلم کوتاه ، قطعه آهنگساز جیم دندی ، 24 فریم در ثانیه ، صوتی 48k)” .

 زمان سنجی غلط رایج ترین مشکل است. و حتما نسخه ای که به آهنگساز میدهید تا آنجایی که امکان دارد، کم حجم کنید . 

 یادداشت ها.


 تا جایی که می توانید یادداشت های خود را برای آنها بنویسید. حداقل 24 ساعت با آن زندگی کنید. ممکن است دریابید که چیزی واقعاً خوب کار می کند در حالی که موارد دیگر ممکن است نباشد. شاید این فقط TOO LOUD باشد (آهنگسازان همیشه موسیقی را بیش از حد بلند با گفتگو مخلوط می کنند. انتظار داشته باشید.)

با اصطلاحات احساسی صحبت نکنید. از کلمات غیر انتزاعی استفاده کنید. احتمال دارد شما اصطلاحی را اشتباه استفاده کنید و آهنگساز خود را گیج کنید.

اگر اصطلاحات دقیق موسیقایی را نمیدانید ، از گفتن آنها پرهیز کنید. مانند آهنگساز خود مانند بازیگران خود صحبت کنید.

آهنگساز شما داستانی را تعریف می کند اگرچه رسانه دیگری است. ابزارهایی برای گفتن آن داستان به آنها بدهید. به آنها بگویید موسیقی باید از چه محتوای احساسی برخوردار باشد و اگر می خواهید برخی از بازدیدها یا لحظه های برجسته را داشته باشید ، SPECIFIC TIMECODE را بدهید. “

 تحویل کالا


“آنچه را می خواهید به عنوان قابل تحویل بخواهید برای آنها بیان کنید. آیا می خواهید یک فایل صوتی استریو طولانی داشته باشید 

 برای اطمینان باید از آهنگساز بخواهید که هر فایل صوتی را با کد SMPTE که شروع می شود عنوان کنند. (به عنوان مثال “1m02_title_01111513.wav”) به این ترتیب مهندس میکس شما می تواند صدا را در TC صحیح تشخیص دهد یا در صورت ادیت خودکار آن را بررسی کند.

درباره نویسنده
ناتانیل اسمیت آهنگساز ، تنظیم کننده و تهیه کننده برنده جایزه در لس آنجلس است. کارهای او در Starz ، CBS و در لیست طولانی جشنواره های فیلم از جمله SXSW و جشنواره موسیقی فیلم Park City دیده شده است.

شاید این مطلب برای شما جالب باشد : اهمیت تئوری موسیقی و سلفژ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×