مصاحبه گراماتون با صنم پاشا

صنم پاشا
صنم پاشا خواننده و سرپرست

مصاحبه گراماتون با صنم پاشا ۱- یک توضیح مختصر در مورد خودتون و اینکه موسیقی را چطور و از چه سنی شروع کردید بدید.

سلام عرض میکنم خدمت شما. من صنم پاشا هستم متولد ۲۵ تیر ماه ۱۳۵۷. از سن هفت سالگی نوازندگی پیانو را شروع کردم و بعد کم‌ کم سلفژ و تئوری موسیقی. به صورت موازی با آن، از مادرم ردیف آوازی موسیقی سنتی را هم یاد گرفتم.
عاشق این بودم که همراه با پیانو زدنم آواز بخونم، حتی شده فقط نام نتها.

۲- چقدر خانوادتون در زمینه ی موسیقی حمایتتون کردند؟

باید اعتراف کنم ،که خانواده ام صد در صد در پیشرفت و حمایت من موثر بوده اند. هر جا که نیاز به همکاری بوده … هر جا که نیاز به تشویق بوده و هر جا که نیاز به درک بوده. مطمئنم بدون حمایت خانواده ام، راه خیلی برام سخت می‌شد.

۳- با اعضای گروهتون چطور آشنا شدید‌ و چطور بند را تشکیل دادید؟

این بند تقریبا ۳ سال پیش شکل گرفت. آشنایی با خانوم بیتا صادقی (نوازنده ی الکتریک گیتار) و خانوم ریما حسن زاده (نوازنده گیتار بیس) به خیلی سال‌ های گذشته بر میگرده. زمانی که به تشکیل بند راک بانوان فکر کردم اولین گزینه برام این دو دوست عزیزم بودند. در درجه ی اول، چون به لحاظ کاراکتری و شخصیتی خودم رو بهشون نزدیک میدیدم و دوم اینکه به عنوان بانوان نوازنده ی موفق نیز طی این سالها، شاهد پیشرفتشون بودم.

بعد از اون دنبال نوازنده ی درامز گشتیم و با یکی دو تا از بانوان درامز تمرین کردیم که تایمهامون با هم هماهنگ ‌نشد .

و بعد باخانوم آرمینا جعفری آشنا شدیم . یادم میاد اولین جلسه ای که ایشون رو سر تمرین دعوت کردیم، بسیار به جا و هماهنگ با ما پاساژها و جملات رو به صورت حسی (طبق گفته ی خودشان) و کاملا به جا و درست مثل ذهنیت ما می نواختند. و این برای ما یه پیام بود… که به لحاظ موسیقایی به هم نزدیکیم.

بعد از مدتی تصمیم گرفتیم یک نوازنده دیگر گیتار الکتریک به گروه اضافه کنیم. (خانوم رضوان بوستانی) که از هنرجویان استاد مجدزاده بودند و ایشون لطف کردند و به ما معرفی کردند. همه چیز خیلی عالی پیش میرفت و تمرین‌های مداوم و هفتگی داشتیم…
به دلیل یک‌سری مشکلات فردی مجبور شدیم مدتی تمرین‌ها را کنسل کنیم.

در حال حاضر با انرژی خیلی زیاد و برنامه ریزی، حدود ۵ ماه هست که ‌تمارین شروع شده .
البته متاسفانه خانوم بوستانی از ایران مهاجرت کردند و خوشبختانه باز هم با کمک استاد همایون مجد زاده تونستیم به جای ایشون، با خانوم سارا قربانی همکاری کنیم که ایشون هم علاوه بر اینکه نوازنده ی خوبی هستند به لحاظ شخصیتی هم به ما نزدیک اند .

۴- از فعالیت ها، اجرا ها و‌ برنامه های اخیرتون بگید.

فعالیتهای اخیر به غیر از هفته ای دوبار تمرین با بند بیش‌تر به صورت آهنگسازی برای تئاتر و انیمیشن بوده. انیمیشن «فرق من و بچه قورباغه چیه ؟» به کارگردانی آقای احسان نصری، که در برخی جشنواره های بین المللی شرکت داده شده، حدودا ۱ ماه پیش تمام شد.
در حال حاضر مشغول آهنگسازی برای یک تئاتر به سفارش کانون پرورش فکری به کارگردانی خانوم‌ الهام وفایی هستم.

۵- برای انتشار آلبوم گروه بانوان صنم پاشا برنامه ای دارید؟

خیلی دوست داشتیم که بشه. اما متاسفانه در حال حاضر امکانش وجود نداره با توجه به قوانین… و‌ ما نمیخواهیم فعالیت زیر زمینی داشته باشیم.

۶- بیشتر از کدوم نوازنده ها و هنرمندها الهام میگیرید؟

خیلی زیاد هستند. اما شاید بشه گفت این آرتیست‌ها بیش‌ترین تاثیر رو روم داشتند:

Maynard James Keenan ,Bjork, Janis joplin, Beth hart, Thom yorke, Jordan rudess

۷- به غیر از موسیقی به چه کارهایی علاقه دارید؟

نقاشی کشیدن و یا دیدین نقاشی های هنرمندان، تئاتر، دکوراسیون خونه، خواندن شعر.

۸-آیا اعضای گروهتون مایل هستند که در فستیوال گراماتون (گرامافست) شرکت کنند و به طور کلی نظرتون راجع به حضور بانوان در چنین مسابقاتی چیه؟

راستش، متاسفانه من اطلاعی ندارم که اعضای گروه نظرشون در مورد شرکت در این مسابقه چی هست… مخصوصا با توجه به اینکه میدونم در حال حاضر به شدت مشغول تمارین کارهای گروهی، چه گروه خودمان چه بندهایی که در آن نوازندگی می‌کنند، هستند . اما تا اونجایی که اطلاع دارم، میدونم که قبلا در مسابقات گیتار الکتریکی که برگزار شده شرکت کردند. به نظر من، شرکت در چنین مسابقاتی قطعا باعث پیشرفت هنرمندان میشه، چه برای خانم‌ها و چه آقایان.

۹- برنامتون برای آینده چیه؟

در حال حاضر مهم‌ترین برنامه ریزیم مربوط به بند راک بانوان هست. امیدواریم بتونیم‌ اجراهای متعددی برای بانوان علاقمند به راک برگزار کنیم.
در پایان میخوام تشکر کنم از سایت خوب گراماتون، که این زمان و مصاحبه رو به گروه ما اختصاص دادند. به امید اینکه شاهد پیشرفت موسیقی، موسیقی بانوان و به خصوص موسیقی راک بانوان در کشورمون باشیم .

برگرفته از سایت گراماتون:

https://gramatune.ir/%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%85-%d8%b5%d9%86%d9%85-%d9%be%d8%a7%d8%b4%d8%a7/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×